Блог учителя біології ЗОШ №1 м.Чорноморська Ніни Василівни Паламарчук

Реформа за новим Державним стандартом

     

ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ І

 ПОВНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

 https://drive.google.com/file/d/0B_mJPqfJf0NwVlljNE54VjVydXpVOVYzVzhJeFoxX0xkUzZN/view?usp=sharing      

Реформа за новим Державним стандартом

        Коротко розглянемо структуру реформування освіти з моменту початку реформ.
Основні моменти реформування системи освіти в Україні можна звести до наступних пунктів:
- загальна гуманізація освіти;

- введення Держстандарту, як основної форми управління педагогічним процесом;
- компетенції в якості кінцевого результату навчання;
- включення в європейський процес освіти.
                    Реформа за новим Держстандартом
           В якості однієї з провідних передумов, реформа передбачає повне відділення сучасної освіти від одноманітної моделі попереднього періоду: реформа була спочатку задумана як засіб адекватного вирішення корінних перетворень і величезної кількості нових потрясінь, яке викликало у школах наше століття.
          Виходячи з цього, структурні зміни в галузі освіти, необхідно сприймати в якості динамічного генератора всіх інших складових компонентів реформи .
          Держстандарт включає в себе наступні компоненти:
         1. Базова частина - регламентуючі документи, до складу яких входять покажчики, що визначають зв'язність процесу навчання і його результатів. На основі цих показчиків розробляються інші компоненти реформи.
          Держстандарт містить:
• загальні цілі освіти;
• загальні міжпредметні мети;
• поетапні і поуровневые мети;
• загальні цілі вивчення шкільних дисциплін;
• базовий навчальний план;
        2. Предметний Держстандарт, включає:
• концепцію предмета;
• загальні цілі предмета;
• опорні цілі предмета;
• опорні мети за класами;
• зміст навчання;
• методологічні вказівки;
• рекомендації щодо оцінювання;
• бібліографію;
         3. Підручники і покажчики по застосуванню
          Загальні цілі освіти в Україні, представлені в держспоживстандарті, наступні:
• розвиток особистості учня, його фізичних і психічних здібностей у найповнішому обсязі.
• необхідність підготовки учнів до прийняття на себе відповідальності у межах вільного суспільства в дусі взаєморозуміння, миролюбності, терпимості, рівності між всіма людьми.
• розвиток у дитини усвідомленого почуття необхідності працювати заради власного блага, а також заради блага суспільства, почуття поваги до тих, хто створює матеріальні і духовні блага;
• виховання поваги до батьків, мови, культурних цінностей свого народу, до національних цінностей України, історичної батьківщини і до інших цивілізацій;
• розвиток почуття відповідальності по відношенню до навколишнього середовища, формування екологічної свідомості;
• забезпечення всебічної фізичної підготовки, відрізняється професійним характером для учнівської молоді, формування усвідомлення необхідності фізичної культури і спорту протягом усього життя;
• виховання в дусі необхідності виконання основних громадянських обов'язків, визначених конституцією України.
               Держстандарт передбачає управління процесом освіти не на основі програм навчання знань, а програм розвитку в учневі відповідних навичок, вміння їх застосовувати в заданих ситуаціях.
         У загальноприйнятому розумінні, компетенції - це вміння, що дозволяють вирішувати поставлені завдання. Вони повинні бути результатом педагогічного процесу, побудованого у відповідності з вимогами  держстандарту.
         Весь список спільних цілей, вказаних в держстандарті, дуже схожий з цілями, які ставила перед собою радянська школа. Якщо ми заглянемо в сучасну школу, пройдемо по класах і посидимо за партою разом з учнями, тобто, розглянемо те, що є в реальності, ми зауважимо, що навчання у сучасній школі України, нагадує навчання в радянській школі.
         Тільки воно стало більш насиченим за предметним складом, за змістом навчання. Все та ж класна система, все так же все залежить від вчителя. Якщо він хороший і викладається, учень буде знати. Якщо немає, то не буде.
          У чому ж відмінності? Якщо послухати реформаторів, то зміни величезні. Якщо ж зайти в реальну школу, то можна з упевненістю зауважити: більшість новіх технологій дають хороший результат в сукупності з використанням традиционніх методів. Справді,  можна вважати  новим  центри по здачі  ЗНО, дванадцятибальную систему оцінок  та участь поліції в здачі іспитів, але не можна ігнорувати тим психологічним напруженням, яке відчувають наші діти.

         Проблема в тому, що Держстандарт, як форма організації процесу, є лише формою. Тому при його застосуванні дуже важливо правильна організація самого змісту навчання. Зміни бачимо у прийомі іспитів, способах оцінки, тощо, тобто в тому, що є лише наслідком навчання, а не самим навчанням,дуже зросло навантаження на вчителів: звітності і виконання різних бюрокрактичних процедур. 
          Таким чином, як ми бачимо, що реальне подолання недоліків радянської школи можливе , якщо кожен вчитель в своєї праці буде впроваджувати постулати нового Держстандарту . Фактично, всі реформи вирішували тільки одну проблему - подолання ізольованості національних систем освіти.
   Це ж передбачає і впровадження системи управління освітою, за формальними критеріями схожою з європейською. Однак, побудова системи за формальними ознаками подібної європейським системам, ще не вирішує в повній мірі проблему інтеграції.  


Немає коментарів:

Дописати коментар