ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ І
ПОВНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
https://drive.google.com/file/d/0B_mJPqfJf0NwVlljNE54VjVydXpVOVYzVzhJeFoxX0xkUzZN/view?usp=sharing
Реформа за новим Державним стандартомКоротко розглянемо структуру реформування освіти з моменту початку реформ.
Основні моменти реформування системи освіти в Україні можна звести до наступних пунктів:
- введення Держстандарту, як основної форми управління педагогічним процесом;
- компетенції в якості кінцевого результату навчання;
- включення в європейський процес освіти.
Реформа
за новим Держстандартом
В якості однієї з
провідних передумов, реформа передбачає повне відділення сучасної освіти від одноманітної моделі
попереднього періоду: реформа була спочатку задумана як засіб адекватного
вирішення корінних перетворень і величезної кількості нових потрясінь, яке викликало у школах наше століття.
Виходячи з цього, структурні зміни в галузі освіти,
необхідно сприймати в якості динамічного генератора всіх інших складових
компонентів реформи .
Держстандарт включає в себе наступні компоненти:
1. Базова частина
- регламентуючі документи, до складу яких входять покажчики, що визначають
зв'язність процесу навчання і його результатів. На основі цих показчиків розробляються інші компоненти
реформи.
Держстандарт містить:
• загальні цілі освіти;
• загальні міжпредметні мети;
• поетапні і поуровневые мети;
• загальні цілі вивчення шкільних дисциплін;
• базовий навчальний план;
2. Предметний
Держстандарт, включає:
• концепцію предмета;
• загальні цілі предмета;
• опорні цілі предмета;
• опорні мети за класами;
• зміст навчання;
• методологічні вказівки;
• рекомендації щодо оцінювання;
• бібліографію;
3. Підручники і
покажчики по застосуванню
Загальні цілі освіти в Україні, представлені в
держспоживстандарті, наступні:
• розвиток особистості учня, його фізичних і психічних здібностей
у найповнішому обсязі.
• необхідність підготовки учнів до прийняття на себе
відповідальності у межах вільного суспільства в дусі взаєморозуміння,
миролюбності, терпимості, рівності між всіма людьми.
• розвиток у дитини усвідомленого почуття необхідності працювати заради власного блага, а також заради
блага суспільства, почуття поваги до тих, хто створює матеріальні і духовні
блага;
• виховання поваги до батьків, мови, культурних цінностей свого
народу, до національних цінностей України, історичної батьківщини і до інших цивілізацій;
• розвиток почуття відповідальності по відношенню до навколишнього
середовища, формування екологічної свідомості;
• забезпечення всебічної фізичної підготовки, відрізняється професійним характером
для учнівської молоді, формування усвідомлення необхідності фізичної культури і
спорту протягом усього життя;
• виховання в дусі необхідності виконання основних громадянських
обов'язків, визначених конституцією України.
Держстандарт передбачає управління процесом освіти не на основі
програм навчання знань, а програм розвитку в учневі відповідних навичок, вміння
їх застосовувати в заданих ситуаціях.
У загальноприйнятому розумінні, компетенції - це вміння, що дозволяють
вирішувати поставлені завдання. Вони повинні бути результатом педагогічного
процесу, побудованого у відповідності з вимогами держстандарту.
Весь список спільних цілей, вказаних в держстандарті, дуже схожий з
цілями, які ставила перед собою радянська школа. Якщо ми заглянемо в сучасну
школу, пройдемо по класах і посидимо за партою разом з учнями, тобто,
розглянемо те, що є в реальності, ми зауважимо, що навчання у сучасній школі
України, нагадує навчання в радянській школі.
Тільки воно стало більш насиченим за предметним складом, за змістом
навчання. Все та ж класна система, все так же все залежить від вчителя. Якщо він
хороший і викладається, учень буде знати. Якщо немає, то не буде.
У чому ж
відмінності? Якщо послухати реформаторів, то зміни величезні. Якщо ж зайти в
реальну школу, то можна з упевненістю зауважити: більшість новіх технологій
дають хороший результат в сукупності з використанням традиционніх методів.
Справді, можна вважати новим
центри по здачі ЗНО,
дванадцятибальную систему оцінок та
участь поліції в здачі іспитів, але не можна ігнорувати тим психологічним
напруженням, яке відчувають наші діти.
Проблема в тому, що Держстандарт, як форма організації процесу, є лише
формою. Тому при його застосуванні дуже важливо правильна організація самого
змісту навчання. Зміни бачимо у прийомі іспитів, способах оцінки, тощо, тобто в
тому, що є лише наслідком навчання, а не самим навчанням,дуже зросло
навантаження на вчителів: звітності і виконання різних бюрокрактичних процедур.
Таким чином, як ми бачимо, що реальне подолання недоліків радянської школи можливе , якщо кожен вчитель в своєї праці буде впроваджувати постулати нового Держстандарту . Фактично, всі реформи вирішували тільки одну проблему - подолання ізольованості національних систем освіти.
Це ж передбачає і впровадження системи управління освітою, за формальними критеріями схожою з європейською. Однак, побудова системи за формальними ознаками подібної європейським системам, ще не вирішує в повній мірі проблему інтеграції.
Таким чином, як ми бачимо, що реальне подолання недоліків радянської школи можливе , якщо кожен вчитель в своєї праці буде впроваджувати постулати нового Держстандарту . Фактично, всі реформи вирішували тільки одну проблему - подолання ізольованості національних систем освіти.
Це ж передбачає і впровадження системи управління освітою, за формальними критеріями схожою з європейською. Однак, побудова системи за формальними ознаками подібної європейським системам, ще не вирішує в повній мірі проблему інтеграції.
Немає коментарів:
Дописати коментар